Основні новації Закону щодо реформування служби зайнятості № 2622-IX
Сфера зайнятості продовжує адаптуватися до нових викликів у бік підвищення ефективності активних програм та доступності надаваних послуг. Значним кроком на цьому шляху стало ухвалення 21.09.2022 р. Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування служби зайнятості, соціального страхування на випадок безробіття, сприяння продуктивній зайнятості населення, у тому числі молоді, та впровадження нових активних програм на ринку праці» № 2622-IX. Ним суттєво оновлюється зміст положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та Закону України «Про зайнятість населення». Закон № 2622-IX набирає чинності з 29.10.2022 р.
1. Відмова від квот на працевлаштування окремих категорій осіб.
Вносяться правки до ст. 14 Закону про зайнятість населення. Відтак, скасовуються і штрафи за недотримання квот. При цьому роботодавці можуть користуватися матеріальними стимулами у разі прийому на роботу певних категорій осіб, що є вразливими на ринку праці.
2. Зміна підходів до стимулювання зайнятості найбільш вразливих осіб. Серед іншого, роботодавцю, який за направленням центру зайнятості працевлаштовує строком не менше ніж на один рік:
1) осіб, яким до настання права на пенсію за віком залишилося не більше 5 років,
2) осіб з інвалідністю до настання пенсійного віку,
3) учасників бойових дій та осіб, які перебувають у статусі зареєстрованого безробітного понад 1 місяць -
компенсуються 50% фактичних витрат на оплату праці, але не більше розміру мінімальної зарплати.
Загальна тривалість виплати компенсації становить 6 місяців (ст. 26 Закону про зайнятість населення).
3. Нові інструменти сприяння зайнятості молоді. Роботодавцю, який за направленням центру зайнятості працевлаштовує зареєстрованого безробітного із числа осіб:
- віком до 25 років, які сумарно мають страховий стаж не більше 12 місяців;
- віком до 35 років – на перше робоче місце;
- звільнених із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби – на перше робоче місце після такого звільнення -
компенсуються 50 відсотків мінімальної заробітної плати за відповідну особу за місяць.
Загальна тривалість виплати компенсації становить не більше шести місяців, за умови збереження гарантій зайнятості особи протягом періоду, що перевищує виплати у два рази. Вказані новації передбачені ст. 29 Закону про зайнятість населення.
4. Додаткові заходи по подоланню тривалого безробіття.
Роботодавцю, що працевлаштовує особу, яка перебуває у статусі зареєстрованого безробітного понад 6 місяців, за направленням центру зайнятості строком не менше ніж на два роки, компенсуються фактичні витрати у розмірі єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за відповідну особу за місяць, за який він сплачений, але не більше подвійного розміру мінімального страхового внеску. Загальна тривалість виплати компенсації становить 12 місяців (ст. 26-1 Закону про зайнятість населення).
5. Нові можливості по підвищенню конкурентоздатності.
Розширено доступність програми по наданню ваучерів на навчання з метою підвищення конкурентоздатності на ринку праці. Зокрема, право на отримання ваучера отримають нові категорії громадян:
- особи, звільнені з військової служби після участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
- особи з інвалідністю за відсутності підходящої роботи, а також особи, які у період дії воєнного стану в Україні або окремих її територіях під час служби, трудової та іншої діяльності, проживання на відповідній території отримали поранення, контузію, каліцтво або захворювання внаслідок військової агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій та у період здійснення воєнних (бойових) дій або в районах, що піддавалися бомбардуванням, авіаударам та іншим збройним нападам.
Ці особи та інші категорії громадян, зазначені в ст. 30 Закону про зайнятість населення, зможуть отримати ваучер на навчання шляхом:
- перепідготовки за робітничою професією;
- підготовки за спеціальністю для здобуття ступеня магістра на основі ступеня бакалавра або магістра, здобутих за іншою спеціальністю;
- підготовки на наступному рівні освіти (крім третього (освітньо-наукового / освітньо-творчого) рівня вищої освіти);спеціалізації та підвищення кваліфікації за професіями і спеціальностями.