Безпека та страхування в туризмі
Чи любите Ви подорожувати? Можливо, це подорож нашою багатогранною та цікавою Україною, а може - це заморські країни зі своїм унікальним колоритом? Незалежно від того, плануєте Ви подорож, або тільки повернулись, дана стаття обов’язково стане Вам у нагоді.
Загальні правові, організаційні та соціально-економічні засади реалізації державної політики України в галузі туризму регулюються Законом України «Про туризм» від 15.09.1995. Даний Закон спрямований на забезпечення закріплених Конституцією України прав громадян на відпочинок, свободу пересування, охорону здоров'я, на безпечне для життя і здоров'я довкілля, задоволення духовних потреб та інших прав при здійсненні туристичних подорожей.
Під туризмом розуміється тимчасовий виїзд особи з місця проживання в оздоровчих, пізнавальних, професійно-ділових чи інших цілях без здійснення оплачуваної діяльності в місці, куди особа від'їжджає.
Туристом же називається особа, яка здійснює подорож по Україні або до іншої країни з не забороненою законом країни перебування метою на термін від 24 годин до одного року без здійснення будь-якої оплачуваної діяльності та із зобов'язанням залишити країну або місце перебування в зазначений термін.
Організаційними формами туризму є міжнародний і внутрішній туризм
До міжнародного туризму належать: в'їзний туризм - подорожі в межах України осіб, які постійно не проживають на її території, та виїзний туризм - подорожі громадян України та осіб, які постійно проживають на території України, до іншої країни.
Внутрішнім туризмом є подорожі в межах території України громадян України та осіб, які постійно проживають на її території.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, в межах своїх повноважень зобов’язані:
- забезпечити конституційні права громадян на безпечне для життя і здоров'я довкілля при здійсненні туристичних подорожей, захист громадян України за її межами;
- забезпечити особисту безпеку туристів, збереженість їх майна, незавдання шкоди довкіллю;
- інформувати суб'єктів туристичної діяльності про загрозу безпеці туристів у країні (місці) тимчасового перебування;
- надати необхідну допомогу туристам, які опинилися у надзвичайній ситуації;
- забезпечити туристам (екскурсантам) можливості безперешкодного одержання медичної, правової та інших видів невідкладної допомоги, доступу до засобів зв'язку та інше.
З метою забезпечення безпеки туристів суб'єкти туристичної діяльності, здійснюючи відповідний вид діяльності, зобов'язані:
- інформувати туристів про можливі небезпеки під час подорожі, необхідність виконання загальнообов'язкових вимог та запобіжних чи попереджувальних заходів (медичних щеплень тощо);
- створювати безпечні умови в місцях надання туристичних послуг, забезпечувати належне облаштування трас походів, прогулянок, екскурсій тощо;
- забезпечувати спеціальні вимоги безпеки під час надання туристичних послуг з підвищеним ризиком (автомобільний, гірський, лижний, велосипедний, водний, мотоциклетний, пішохідний туризм, спелеотуризм тощо);
- забезпечувати туристів кваліфікованими фахівцями туристичного супроводу, спеціальним спорядженням та інвентарем;
- забезпечувати навчання туристів засобам профілактики і захисту від травм, попередження нещасних випадків та надання першої медичної допомоги;
- забезпечувати надання оперативної допомоги особам, які постраждали під час подорожі, транспортування потерпілих;
- оперативно інформувати органи місцевої влади та відповідальних осіб про надзвичайні ситуації, в яких опинилися туристи, подавати відомості про зниклих осіб.
Що стосується страхування туристів (медичного та від нещасного випадку), то воно є обов’язковим і його забезпечення покладається на суб’єктів туристичної діяльності на підставі угод із страховиками, проте такий обов’язок не виключає права туриста самостійно застрахуватися в тій страховій компанії, якій він довіряє. В такому разі турист має завчасно підтвердити туроператору чи турагенту наявність належним чином укладеного договору страхування.
Не залежно від того, укладається договір про страхування туристом самостійно, або забезпечується туроператором/турагентом, в ньому повинні передбачатися надання медичної допомоги туристам і відшкодування їх витрат при настанні страхового випадку безпосередньо в країні (місці) тимчасового перебування. На вимогу туриста в договорі можуть бути передбачені інші ризики, пов’язані із здійсненням подорожі.
Плануючи свою подорож, туристу слід впевнитись в тому, що запланована подорож для нього буде, в першу чергу, безпечною. Тож звертаючись до туроператора (турагента) з метою отримання туристичних послуг, необхідно звернути увагу на те, що будь-яка інформація, надана туроператором (турагентом), повинна містити достовірні відомості про умови договору на туристичне обслуговування.
У договорі на туристичне обслуговування (письмовому або електронному) обов’язково має бути передбачено:
1) строк перебування у місці надання туристичних послуг із зазначенням дат початку та закінчення туристичного обслуговування;
2) характеристика транспортних засобів, що здійснюють перевезення, зокрема їх вид і категорія, а також дата, час і місце відправлення та повернення (якщо перевезення входить до складу туристичного продукту);
3) готелі та інші аналогічні засоби розміщення, їх місце розташування, категорія, а також строк і порядок оплати готельного обслуговування;
4) види і способи забезпечення харчування;
5) мінімальна кількість туристів у групі (у разі потреби) та у зв'язку з цим триденний строк інформування туриста про те, що туристична подорож не відбудеться через недобір групи;
6) програма туристичного обслуговування;
7) види екскурсійного обслуговування та інші послуги, включені до вартості туристичного продукту;
8) інші суб'єкти туристичної діяльності (їх місцезнаходження та реквізити), які надають туристичні послуги, включені до туристичного продукту;
9) страховик, що здійснює обов'язкове та/або добровільне страхування туристів за бажанням туриста, інших ризиків, пов'язаних з наданням туристичних послуг;
10) правила в'їзду до країни (місця) тимчасового перебування та перебування там;
11) вартість туристичного обслуговування і порядок оплати;
Якщо після ознайомлення з поданою інформацією у Вас залишились запитання, фахівці Полтавського бюро правової допомоги охоче нададуть на них відповіді за адресою: м. Полтава, вул. Міщенка, 2, або за телефоном (066) 215-31-32 з 09 год. 00 хв. до 18 год. 00 щоденно, крім вихідних та святкових днів.