Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту
Заява
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проекту “Детальний план території земельної ділянки, орієнтовною площею 27,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області зі зміною цільового призначення, для створення індустріального парку зі сміттєпереробним заводом”
1) Замовник: виконавчий комітет Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області, 38672, Полтавська область, Полтавський район, с.Терешки, вул. Шевченка, 1-А. Код ЄДРПОУ: 42143829. Тел.: +38(066) 960-03-52. E-mail: radatereshki.org@gmаil.com,
сайт https: //tereshkivska.gromada.org.ua/
2) Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування:
- вид документа державного планування – “ Детальний план території земельної ділянки, орієнтовною площею 27,0 га, що розташована за межами населених пунктів на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області зі зміною цільового призначення, для створення індустріального парку зі сміттєпереробним заводом”, розроблений згідно з завданням на проєктування та відповідно до рішення 29 сесії восьмого скликання Терешківської сільської ради від 17.11.2023 р. “Про розробку детального плану території земельної ділянки, площею 27,0 га, розташованої за межами населених пунктів на території Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області”;
- цілі документа:
Детальний план території визначає:
1) принципи планувально-просторової організації забудови;
2) функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами;
3) містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок;
4) доцільність, обсяги, послідовність забудови;
5) черговість та обсяги інженерної підготовки території;
7) порядок організації транспортного і пішохідного руху;
Детальний план території розробляється з метою визначення можливості виділення земельної ділянки для розміщення індустріального парку та сміттєпереробного заводу.
У складі комплексу передбачається розмістити такі об’єкти:
Адміністративно-офісний корпус
Науково-дослідний центр проблем поводження з відходами
Виробнича лабораторія
Котельня
Газорегуляторний пункт
Трансформаторна підстанція
Водопровідні свердловини з відповідною санітарно-захисною зоною
Локальні очисні споруди стічних вод з системою оборотного водопостачання
Локальні очисні споруди зливових січних вод
Слюсарна майстерня
Автостоянки
Модуль технологічного транспорту (гараж)
Модуль санітарної обробки контейнерів
Модуль санітарної обробки технологічного транспорту
Пожежна частина
- Цех приймання, сортування та переробки ТПВ
- Дільниця приймання ТПВ та первинного сортування (у т.ч. переробки негабаритних відходів)
- Дільниця сортування ТПВ (сортувальна лінія ТПВ)
- Дільниця виробництва RDF-палива
- Склад зберігання відсортованих ресурсоцінних відходів
- Склад зберігання відсортованих небезпечних відходів
- Дільниця переробки органічних рослинних відходів; автоматизована лінія з виробництва гумусу, або виробництва органічних добрив (дільниця компостування буде розташовуватись неподалік території планування); установка з переробки харчових відходів.
- Цех переробки промислових відходів
- Дільниця переробки відходів будівництва (виробництва інертних будівельних наповнювачів)
- Дільниця переробки відпрацьованих мастил (моторних, трансмісійних, трансформаторних)
- Дільниця виготовлення ПЕТ-флекса або ПЕТ-гарнул або преформ
- Дільниця виготовлення виробів з поліпропілену
- Дільниця виготовлення виробів з поліетилену високої щільності
- Дільниця виготовлення виробів з поліетилену низької щільності
- Дільниця виготовлення гумової плитки (або піролізного палива)
- Дільниця переробки деревних відходів; виготовлення паливних брикетів
- Дільниця переробки електронної техніки та друкованих плат (мікросхем)
2.10. Дільниця утилізації відходів шляхом високотемпературного спалювання (сухого низькотемпературного піролізу, або плазмоперолізу)
2.11. Дільниця переробки гуми (модуль із переробки гумових відходів; модуль із переробки шин)
3.Цех заготівлі ресурсоцінних та небезпечних відходів
3.1.Дільниця переробки металевих відходів; заготівлі чорних металів
3.2.Дільниця заготівлі кольорових металів
3.3.Дільниця переробки паперових відходів; заготівлі паперу та картону
3.4.Дільниця заготівлі хімічних джерел струму
3.5.Дільниця заготівлі ртутьвмісних відходів
3.6.Дільниця заготівлі полімерних матеріалів
3.7.Дільниця сортування відходів скла; заготівлі скла
4.Модуль з сортування хімічних відходів
5. Модуль з переробки медичних відходів
6.Модуль з переробки люмінесцентних ламп
7.Модуль з переробки батарей та акумуляторів
Частина відходів підлягає видаленню.
Відповіднодо Закону України “Про управління відходами” п’ятиступенева ієрархія управління відходами базується на пріоритеті запобігання утворенню відходів, а якщо запобігти не вдається – докладаються зусилля для повторного використання, якщо і це неможливо – здійснюється рециклінг (матеріали з відходів переробляються на продукцію, матеріали або речовини). Рециклінг включає перероблення органічного матеріалу, але не включає відновлення енергії чи перероблення на матеріали, що будуть використовуватися як паливо або матеріали для зворотнього заповнення. Коли переробка (рециклінг) неможливі – застосовуються інші види утилізації відходів, у т.ч. операції із відновлення енергії чи перероблення на матеріали, що будуть використовуватися як паливо або матеріали для зворотнього заповнення. У разі відсутності можливостей виконати попередні операції відбувається видалення відходів.
Серед ієрархії управління відходами діяльність на території планування належить до 1) підготовки відходів до повторного використання; 2) рециклінгу; 3) відновлення відходів (у тому числі виробництва енергії); 4) видалення відходів.
Згідно Закону України “Про управління відходами” (Додаток 1) сортування, дроблення, ущільнення, гранулювання, сушіння, подрібнення, кондиціонування або відокремлення належить до Попередніх операцій з відходами перед операціями з видалення та належить до операцій з видалення відходів.
Захоронення відходів - розміщення відходів на поверхні чи під поверхнею (підземне) землі у спосіб, що не становить загрози здоров’ю людей та навколишньому природному середовищу і не передбачає подальше оброблення відходів - забороняється на території індустріальних парків.
На території планування передбачається приймати та переробляти небезпечні відходи та відходи, що не є небезпечними.
Відходи будівництва та знесення - відходи, що утворилися внаслідок діяльності з капітального ремонту, будівництва або знесення будівель і споруд – передбачається сортувати в окремому модулі, з переробкою відходів будівництва та виробництвом інертних будівельних наповнювачів.
Великогабаритні відходи - побутові відходи, що за розміром не можуть бути поміщені у контейнери об’ємом до 1,1 кубічного метра - передбачається збирати за окремим маршрутом спецтранспортом комунального підприємства з управління відходами. Планується відсортовувати на Дільниці приймання ТПВ та первинного сортування, з подальшим направленням до відповідних виробництв (наприклад, виготовлення паливних брикетів).
Радіоактивні відходи не передбачається переробляти на території детального планування.
Медичні відходи утилізуються шляхом спалювання (інсинерація); обробки парою при високих температурах під тиском (автоклавування); або ж обробки дезінфекційними розчинами (хімічний метод). Спалювання у спеціальних установках - печах-інсенераторах відбувається при температурі від 1200 °С до 1600-1700°С. Усі медичні відходи в Україні поділяють на чотири категорії. Епідемічно безпечні, такі як пакування від препаратів та харчові продукти та небезпечні — шприци, голки, пробірки, хірургічні інструменти, засоби індивідуального захисту. Також лікарні продукують токсикологічно небезпечні та радіологічно небезпечні відходи. На території планування утилізуються всі види медичних відходів, окрім радіологічно небезпечних. Вони мають надходити у пакетах цупкого матеріалу. Хірургічні інструменти надходять у пластмасових контейнерах. Небезпечні відходи перед утилізацією мають обов'язково дезінфікувати в лікарні. Після спалювання відходів, попіл від цих відходів стає безпечним. Далі його вивозять на полігони.
Робочим проектом будуть уточнені методи утилізації відходів.
Полігону ТПВ на території планування не передбачається.
На території планування передбачено майданчик тимчасового зберігання відходів, що вивозяться зі сміттєзвалища, розташованого поряд.
Цілі ДДП щодо охорони довкілля:
При розробленні детального плану території враховується діюча законодавча та нормативна база.
зв’язок з іншими документами державного планування:
Екологічна безпека територій передбачає дотримання встановлених природоохоронним законодавством вимог щодо охорони навколишнього природного середовища, збереження та раціонального використання природних ресурсів, санітарно-гігієнічних вимог щодо охорони здоров'я людини, здійснення заходів для нейтралізації, утилізації, знищення або переробки всіх шкідливих речовин і відходів.
Передбачені заходи зі стримування процесу зростання середньої глобальної температури атмосфери Землі Рамковою конвенцією ООН про зміну клімату, Кіотським протоколом до неї, Паризькою кліматичною угодою, а на національному рівні - Концепцією реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 № 932-р. – опрацювати кліматичні питання; технології виробничого процесу, що планується використовувати на проєктованих підприємствах, повинні бути обрані з урахуванням мінімізації впливу до довкілля.
В процесі стратегічної екологічної оцінки містобудівної документації необхідно розглянути та проаналізовати документи, що містять екологічні цілі, а також заходи і завдання у сфері охорони здоров'я Закон України “Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року”.
Стратегічні документи на міжнародному та державному рівні, які враховані під час підготовки документа державного планування, що розглядається, наступні:
- Рамкова конвенція ООН про зміну клімату (ратифікована Україною 29 жовтня 1996 року);
- Концепція реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №932-р.у.;
- План заходів щодо виконання Концепції;
- Рекомендації Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 03.03.2020 року №26/1.4-11.3-5650 щодо включення кліматичних питань до документів державного планування; Концепція реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року – опрацювати кліматичні питання.
- Національна стратегія управління відходами в Україні до 2030 року, схвалена Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.11.2017року №820-р.;
- Національний план управління відходами до 2030 року від 20 лютого 2019 року №117-р (впровадження та застосування найкращих доступних технологій для утворювачів промислових відходів та об’єктів оброблення промислових відходів);
- Директива Європейського Парламенту та Ради 2008/98/ЄС від 19.11.2008р.
-Закон України “Про управління відходами”.
Проєктом передбачається будівництво сміттєпереробного заводу з супутніми підприємствами.
3. Згідно з Стратегією розвитку Полтавської області на період до 2027 року, затвердженою рішенням двадцять дев’ятої пленарної сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 20 грудня 2019 року видобувна галузь є найбільш експортоорієнтовною (понад 50% обсягів експортних поставок) та в значній мірі залежить від кон’юнктури зовнішніх ринків і коливання цін на метал. На території селища розміщено декілька підприємств, що спеціалізуються на зберіганні нафтопродуктів, містобудівною документацією встановлюються режими використання таких ділянок та режими використання територій в межах їх СЗЗ.
5. Містобудівна документація.
Згідно “Схеми планування території Полтавської області”, що виконана Українським державним науково-дослідним інститутом проєктування міст “Діпромісто” (2012р.) територія проєктування розташована в зоні зв’язів між перспективними полюсами розвитку та існуючими елементами господарського комплексу; поряд з ділянкою газових та газоконденсатних родовищ та площ.
Таблиця 1. відповідності завдань ДДП цілям екологічної політики на національному і регіональному рівнях
Цілі, викладені в національних документах стратегічного планування (Кіотський протокол до Рамкової конвенції ООН про зміну клімату 1992 року; Рамська Конвенція ООН про зміну клімату; Паризька хартія; Національна доповідь про стан навколишнього природного середовища в Україні у 2021 році) (Національний план управління відходами до 2030 року) |
Цілі програм в сфері охорони довкілля та економічно-соціального розвитку на регіональному рівні (Регіональної програми охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки з урахуванням регіональних пріоритетів Полтавської області на 2017-2021 роки; Комплексної програми поводженняз ТПВ у Полтавській області на 2017-2021 роки) |
Завдання, викладені в проєкті містобудівної документації |
1 |
2 |
3 |
Атмосферне повітря |
||
Стаття 2 “Кіотського протоколу” 1. Кожна зі Сторін, зазначених у Додатку I, при виконанні a) здійснює та/або продовжує розробляти відповідно до своїх національних умов такі політику та заходи, як:
|
Згідно регіональної програми охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки з урахуванням регіональних пріоритетів Полтавської області на 2017-2021 роки («Довкілля-2021») сприяння суб’єктом господарювання у виконанні вимог природоохоронного законодавства, реалізації діяльності щодо навантаження на довкілля, а також виконанні контролюючих функцій; зменшення викидів забруднюючих речовин та покращення стану атмосферного повітря |
Встановлення нормативних СЗЗ від промислових підприємств, розміщення проєктованих об’єктів згідно екологічних та санітарних норм. Використання сучасних технологій в технології виробнцтва; системах опалення.
Проєктом передбачається будівництво сміттєпереробного заводу з супутніми підприємствами. |
Водні ресурси |
||
Запобігання забрудненню водних ресурсів |
Охорона та раціональне використання водних ресурсів. |
Побутові стічні води скидаються в очисні споруди побутової каналізації. Виробничі стоки відводяться до мережі виробничої каналізації та очисних споруд. Поверхневі стічні води сплановано територією, відводяться до лінійних дощоприймачів, очищаються на очисних спорудах поверхневої дощової каналізації. Встановлено 1-й пояс санітарної охорони свердловин водопостачання. |
1.Охорона земель і грунтів. 2.Вміст ЗР у грунті. |
Контроль за вмістом ЗР у грунті |
Контроль за будівництвом проектованих підприємств, у т.ч. щодо якості улаштування водонероникного корпусу, улаштування підлог, улаштування інженерних мереж. Благоустрій та озеленення територій. Улаштування твердого покриття всіх запроєктованих доріг та проїздів. Організація відведення поверхневих стічних вод. |
Відходи |
||
1.Управління відходами та ресурсами, повернення у господарський обіг ресурсоцінних матеріалів. 2.Частка відходів, що захоронюються, до 2030р. зменшити до 35 % (базовий рік- 2015) |
Раціональне використання та зберігання відходів виробництва та побутових відходів; вдосконалення системи санітарної очистки території шляхом налагодження своєчасного збору та знешкодження ТВП; удосконалення системи роздільного збирання, сортування та утилізації сміття формування системи ефективних заходів щодо раціонального та екологічно безпечного поводження з ТПВ й відповідно мінімізації їх негативного впливу на навколишнє середовище і здоров’я людей, розширення послуг зі збору ТПВ із поетапним охопленням всього населення Полтавської області; поступове впровадження роздільного збору відходів із метою відокремлення вторинної сировини та небезпечних компонентів із змішаної маси ТПВ; поступова організація роздільного збору вторсировини у населення в містах та районних центрах області |
Проєктом передбачається будівництво сміттєпереробного заводу з супутніми підприємствами. По території передбачається розміщення майданчиків для сміттєвих баків для побутових відходів, що утворюються працівниками підприємств.
|
Здоров’я населення |
||
Дотримання норм щодо умов санітарії населених місць |
Дотримання норм щодо утримання населених пунктів згідно санітарних норм |
Дотримання нормативних СЗЗ та охоронних зон. Забезпечення нормальних умов праці |
Кліматичні питання |
||
Сприяння і співпраця у розробці, застосуванні і розповсюдженні, включаючи передачу технологій, методів і процесів, які дають можливість обмежити, знизити або припинити антропогенні викиди парникових газів, що не регулюються Монреальським протоколом, в усіх відповідних секторах, включаючи енергетику, транспорт, промисловість, сільське господарство, лісове господарство і вилучення відходів (згідно Кіотського протоколу) |
Зменшити негативний вплив проектованих об’єктів та від автотранспорту на атмосферне повітря |
Використання технологій, лояльних до довкілля
|
Отже, вищезазначені завдання відповідають екологічним цілям, встановленим на національному та peгioнальному рівнях. ДДП враховує їх i пропонує комплекс заходів, спрямованих на їх виконання.
Природно-заповідного фонду немає.
Зон поширення зсувів, селей, карсту, лавин немає, зон підтоплення немає, підгрунтові води залягають на глибині більше 3м. Небезпечні геологічні процеси відсутні. Особливо-цінних земель немає.
СЗЗ проєктованих об’єктів сформовані згідно місць розташування джерел шкідливого впливу. В межах СЗЗ проєктованих об’єктів відсутня житлова та громадська забудова.
3) Якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів):
Види діяльності або об’єкти, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля згідно частини 2 статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”: містобудівною документацією передбачається облаштування індустріального парку та будівництво сміттєпереробного заводу. До першої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля належать: поводження з відходами: операції у сфері поводження з небезпечними відходами (зберігання, оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення); операції у сфері поводження з побутовими та іншими відходами (оброблення, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження і захоронення) обсягом 100 тонн на добу або більше; хімічне виробництво, в тому числі виробництво основних хімічних речовин, хімічно-біологічне, біотехнічне, фармацевтичне виробництво з використанням хімічних або біологічних процесів, виробництво засобів захисту рослин, регуляторів росту рослин, мінеральних добрив, полімерних і полімервмісних матеріалів, лаків, фарб, еластомерів, пероксидів та інших хімічних речовин; виробництво та зберігання наноматеріалів потужністю понад 10 тонн на рік.
Облаштування індустріального парку передбачається на залісненій ділянці - усі суцільні та поступові рубки головного користування та суцільні санітарні рубки на площі понад 1 гектар (І категорія).
До другої категорії видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля належать: облаштування індустріальних парків.
У складі індустріального парку можливе будівництво супутніх виробництв, серед яких є види діяльності: виробництво… полімерних і полімервмісних матеріалів (переробка гумових відходів, переробка шин, склади і перевалочні бази металобрухту площею 0,5 гектара і більше ((ІІ кат.); виробництво та переробка целюлози, виробництво паперу та картону з будь-якої сировини виробничою продуктивністю, що перевищує в сухому вигляді 200 тонн на добу (І кат.); з промислового виробництва і переробки паперу та картону з будь-якої сировини (ІІ кат.); будівництво свердловин водопостачання (буріння з метою водопостачання) (ІІ кат.) та ін.
У разі будівництва таких підприємств, необхідно провести оцінку впливу на довкілля (види підприємст будуть визначені на подальших стадіях проектування).
На території планування передбачено розташування котельні. При потужності котельні більше 50 МВт такий вид діяльності буде належати до об’єктів, що потребують ОВД (теплові електростанції (ТЕС, ТЕЦ) та інші потужності для виробництва електроенергії, пари і гарячої води тепловою потужністю 50 мегават і більше з використанням органічного палива).
4) Ймовірні наслідки:
Стратегічна екологічна оцінка ДПТ враховуватиме ймовірні наслідки для флори, фауни, біорізноманіття, ґрунтів, клімату, повітря, води, ландшафту, природних територій та об’єктів, безпеки життєдіяльності населення та його здоров’я, матеріальних активів, об’єктів культурної спадщини, у тому числі вторинні, кумулятивні, синергічні, коротко-, середньо- та довгострокові, постійні й тимчасові, позитивні та негативні, а також взаємодію цих факторів. Зокрема, мають бути оцінені наслідки для таких компонентів довкілля:
-атмосферне повітря;
-клімат і мікроклімат;
-відходи;
-водні ресурси;
-геологічне середовище, ґрунти і земельні ресурси (у тому числі вилучення земельних ділянок);
-біорізноманіття, стан фауни і флори;
-соціальне та техногенне середовища.
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Стан атмосферного повітря.
Відомостей щодо стану атмосферного повітря саме по території планування немає.
Викиди в атмосферне повітря (в основному, твердих частинок і газів) очікуються на етапі будівництва інфраструктури та в процесі діяльності. Вплив індустріального парку на якість повітря в населених пунктах, які розташовані поблизу, як правило, обумовлюється типом і масштабом діяльності на об’єкті, а також відстанню до об’єкта джерела забруднення. Загальний вплив проектованого об’єкту на якість повітря є незначним, оскільки територія планування знаходиться на відстані більше 1500м від найближчої житлової забудови у західному напрямку та більше 800м від найближчої житлової забудови у північному напрямку.
На стан атмосферного повітря впливають:
Існуюче сміттєзвалище, с.Макухівка.
Джерелами утворення забруднюючих речовин є викиди обладнання сміттєпереробного заводу.
Також вплив на довкілля буде від руху автотранспорту та від двигунів авто- та будівельної техніки під час проведення будівельних робіт: на дизельному пальному, забруднююча речовина: Азоту діоксид (Азот (IV) оксид), Азот (II) оксид (Азоту оксид) Вуглець (Сажа), Сірка діоксид (Ангідрид сірчистий), Вуглецю оксид, Гас. На бензині - забруднююча речовина: Азоту діоксид (Азот (IV) оксид), Азот (II) оксид (Азоту оксид), Сірка діоксид (Ангідрид сірчистий), Вуглецю оксид, Бензин (нафтовий, малосірчистий)/в перерахунку на вуглець.
Викиди від систем опалення – незначний. Опалення відбувається за допомого котельні та індивідуальних котлів – газових та на твердому паливі (менше 50 МВт).
Як друге джерело електроенергії на території планування передбачено дизельгенераторна станція та ємність для дизельного палива (ДП) орієнтовним об’ємом 8 м³.
На території планування можливе розміщення паливороздавального пункту (для власної техніки). Під час заправки відбувається викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря - вуглеводні граничні С12-С19.
На території збору металобрухту відбувається різка металу. В атмосферне повітря виділяється заліза оксид, марганець та його з’єднання, азоту діоксид, вуглецю оксид.
Під час руху спецтранспорту та здійснення технологічного процесу на підприємствах відбувається вплив на атмосферне повітря (хром шестивалентний, азоту діоксид, вуглецю оксид, ангідрид сірчистий, вуглеводні граничні С12-С19).
Незапланований негативний вплив можливий лише при аварійних ситуаціях.
Рівень шуму від діяльності підприємств на межі СЗЗ становитиме менше 55 дБА/день.
Стан підземних водних горизонтів і якість питних вод.
В період будівництва об’єктів та в процесі експлуатації вплив на підземні води – тимчасовий. До впливів планованої діяльності на водне середовище належать споживання води та утворення господарсько-побутових стічних вод від сантехнічних приборів, утворення поверхнево-зливових стічних вод. Проєктом передбачається влаштування двох окремих систем водопостачання на господарсько-питні та протипожежні потреби території проектного об’єкту від проєктних свердловини з водонапірними баштами; передбачається каналізування локальними мережами на проєктні очисні споруди. Для виробничих стоків запроектовані окремі системи виробничої каналізації.
Об’єкт будуватиметься поза межами прибережних захисних смуг водних об'єктів. Скидання стічних вод у поверхневі водні об’єкти не передбачається.
Стан земельних ресурсів.
Потенційний вплив на геологічне середовище передбачає порушення земної поверхні та зміна ландшафту в процесі будівельних робіт; відбудеться фізичне переміщення верхніх шарів грунту, їх ущільнення, частково привантаження чи видалення із заміною, необхідно передбачити окреме складування родючого шару грунту.
Стан поводження з відходами.
Шляхи екологічно безпечного поводження з твердими побутовими відходами та відведені місця чи об'єкти їх подальшого розміщення: проєктом передбачається будівництво сміттєпереробного заводу та супутніх підприємств. По території планування в період будівельних робіт утворюватимуться: будівельне сміття, вийнятий ґрунт, залишки використаних електродів, обрізки використаного кабелю, залишки лакофарбових виробів, використані пакувальні матеріали, тверді побутові відходи. При умові належного тимчасового зберігання відходів у відповідності з санітарними нормами та технікою безпеки, їх сортування та передачі на переробку, забезпечується безпечний рівень впливу на навколишнє середовище. Передбачається організація роздільного збору побутових відходів, що утворюватимуться під час діяльності індустріального парку, з подальшою переробкою на цій же території.
Радіаційний стан
Розміщення нових об’єктів не погіршить радіаційний стан.
Електромагнітний фон
Необхідно будівництво мереж електропостачання 35, 10, 0,4 кВ. Охоронна зона підземного електрокабелю та кабелю зв’язку -
Здоров’я населення
Впливу на здоров’я населення не передбачається, оскільки нові підприємства та інші джерела впливу розміщено на нормативній відстані від житлової забудови.
В період будівельно-монтажних робіт джерелами шуму будуть будівельна техніка та автотранспорт, задіяні при будівництві. Під час експлуатації об’єкту планованої діяльності шумове навантаження на прилеглі до об’єкту території допустиме.
Вплив на соціальне середовище – позитивний: створення нових робочих місць, надходження коштів до місцевого бюджету.
Негативний вплив на рослинний світ полягає у вирубці дерев, власник повинен відшкодувати збитки згідно чинного законодавства. Негативний вплив на тваринний світ не передбачається; джерела підвищеного шуму внаслідок проведення будівельних робіт та діяльності підприємств можуть спричинити незначний вплив (фактори тривоги) на середовище перебування, умови розмноження і шляхи міграції тварин; можливий незначний допустимий вплив на просторове, видове, популяційне та ценотичне різноманіття об'єктів рослинного світу. Ареали проживання рідкісних тварин, місця зростання рідкісних рослин тощо невідомі.
б) для територій з природоохоронним статусом: негативний вплив відсутній. Об’єкти та території природно-заповідного фонду відсутні; смарагдова мережа на ділянці та поряд з нею відсутня, отже впливу не передбачається.
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення: транскордонний вплив відсутній.
5) Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено:
Альтернативи іншого характеру відсутні з огляду на необхідність провадження даної планованої діяльності. Можуть розглядатись варіанти територіального розміщення на даній ділянці запланованих об’єктів, або ж перелік супутніх виробництв.
6) Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки:
Спосіб стратегічної екологічної оцінки – інтегрована в процес розробки ДДП. Метод, який застосовувався під час СЕО: SWOT – аналіз; цільовий аналіз; методи прогнозування. Застосування SWOT – аналізу дозволить виявити слабкі та сильні сторони; застосування цільового аналізу при проведенні стратегічної екологічної оцінки дозволить встановити відповідність проєктних рішень цілям охорони довкілля. Передбачається проаналізувати вплив на кожен компонент довкілля.
СЕО складається з опису наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, а також вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко, середньо- та довгострокових, постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків та заходів, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування. Одночасно СЕО передбачає заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Обсяг досліджень передбачається відповідно до ст.11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Для розробки СЕО передбачається використовувати наступну інформацію: доповіді про стан довкілля, статистичну інформацію, дані моніторингу стану довкілля, оцінку впливу на довкілля планової діяльності та об’єкту, які можуть мати значний вплив на довкілля, пропозиції щодо зміни існуючого функціонального використання території. Основною метою прогнозу є оцінка можливої реакції навколишнього природного середовища на прямий чи опосередкований вплив людини, вирішення задач раціонального природокористування у відповідності з очікуваним станом природного середовища. Всі методи прогнозування об’єднуються у дві групи: логічні і формалізовані. До логічних методів відносять методи індукції, дедукції, експертних оцінок, аналогій. Формалізовані методи поділяють на статистичний, екстраполяції і моделювання.
Для підготовки звіту СЕО передбачається використовувати наступну інформацію:
- доповіді про стан довкілля;
- статистичну інформацію;
- інформацію, яка включена в інші акти законодавства, які мають відношення до проекту детального плану;
- дані моніторингу стану довкілля;
- інша доступна інформація.
Надати рекомендації щодо комплексу заходів, спрямованих на виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу на стан навколишнього середовища та здоров'я населення будь-якого виду господарської діяльності, можливість ведення якої передбачена містобудівною документацією.
Під час проведення процедури стратегічної екологічної оцінки передбачені заходи для запобігання негативному впливу на довкілля та здоров’я населення за такими напрямками:
- щодо охорони атмосферного повітря;
- охорона поверхневих та підземних вод, ґрунтів;
- заходи щодо пожежної безпеки;
- відновлюванні та охоронні заходи.
Проведення спеціальних досліджень для стратегічної екологічної оцінки не передбачається.
7) Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування:
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами.
Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища», визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища при розміщенні, проектуванні, будівництві, введенні в експлуатацію, експлуатації, консервації будівель, споруд та інших об’єктів.
Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час здійснення планової діяльності.
Заходи спрямовані на запобігання, відвернення, уникнення, зменшення, усунення значного негативного впливу на здоров’я населення. При здійсненні планованої діяльності у відповідності до вимог ст.24 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» з метою відвернення і зменшення шкідливого впливу на здоров’я населення шуму, неіонізуючих випромінювань та інших фізичних факторів будуть розглядатися:
- відповідні організаційні, господарські, технічні, технологічні, архітектурно-будівельні та інші заходи щодо попередження утворення та зниження шуму до рівнів, установлених санітарними нормами;
- заходи радіаційної безпеки, відповідних санітарних правил, а також заходи встановлені нормами, іншими актами законодавства, що містять вимоги радіаційної безпеки та інші.
Зважаючи на державну політику в галузі енергозбереження, забезпечення екологічної безпеки, раціонального використання природних ресурсів, при реалізації містобудівної документації доцільно максимально повно використовувати сучасні високоефективні екоенергозберігаючі технології та матеріали, лояльні до довкілля, зокрема огороджуючі конструкції з мінімальним коефіцієнтом теплопровідності, сучасні альтернативні джерела енергії, інженерне обладнання з високим коефіцієнтом корисної дії, тощо.
Необхідно організувати моніторинг стану довкілля, використання земельної ділянки згідно функціонального призначення, передбаченого містобудівною документацією.
8) Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку має відповідати вимогам ч. 2 ст. 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
9) Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання:
Пропозиції подавати особисто або через уповноваженого представника у письмовому вигляді із зазначенням прізвища, ім’я та по-батькові, місця проживання, особистого підпису; від юридичних осіб – із зазначенням їх найменування, місця знаходження, посади і особистого підпису керівника до Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області за адресою: 38762, Полтавська область, Полтавський район, с.Терешки, вул.Шевченка, 1-А. Код ЄДРПОУ: 42143829. Тел.: +38(066) 960-03-52. E-mail: radatereshki.org@gmаil.com, протягом 15 днів з дня оприлюднення заяви на офіційному сайті https: //tereshkivska.gromada.org.ua/.